06 September, 2010

Dagen då Viggo döptes



Kolla kolla vad jag äntligen fick tag på. Efter att ha letat en stund så fann jag den tillslut. En Odd Mollys "Higher than my own goals" i storlek 3 från kollektionen "Hands of a lover". Den infann sig i ett paket i brevlådan dagen innan lille Viggo döptes.  Och den är så vacker. En riktig raritet som ska få följa med mig i livet. Om ni undrar över den fantastiska tapeten så befinner vi oss i vårt nyinköpta renoveringsprojekt. Mitt drömhus. Vi fick nycklarna på fredag kl 14 och på lördag k 15.00 hölls Viggos dop där.
Han döptes utanför. Det var strålande sol, riktigt varmt. September luft och indiansommar. Himlen var så blå att den hade kunnat konkurera med den grekiska blå färgen som man hittar på vykort. En liten violonist från en annan tid spelade först Boeves Psalm på dragspel och sedan psalmerna och värmlandsvisan på fiol.

Markus, min kusin och tillika den ena gudfadern hällde vattnet i dopfunten som var en sten i granit, urgröpt av min pappas vän, stenhuggaren Kristian Lund. Vi hade två flaskor vatten. I den ena (ölflaskan) kom vattnet från Rattsjön, och den andra förgyllda bägaren kom vatten från Klarälven.

Prästen Ingemar döpte sedan Viggo och Viggo var alldeles tyst.

Min mamma var så vacker. I min efterlysning efter Odd Molly-rariteten fick jag även tag på en likadan fast i grått i en mindre storlek som hon fick låna (och som kommer passa mig när jag slutat amma) Hon satt där i solen och var så avslappnat skön. Brevid sig hade hon prästen Ingemars vackra fru Pia.

Viggo själv bar en dopklänning jag råkade buda hem på tradera. Men jag är väldigt nöjd. En Marimekko-dopklänning. Tina sitter och syr vackra speciella kläder i Sundvall, och ni hittar hennes alster under Pyttisen

.

Här är hela sällskapet. Jag drog faktiskt strecket vid släkten, men en och annan vän slinker alltid med.

Mirja sjöng och Nico kompade. Vi lyssnade på deras fina versioner av "Sommarkort", "Sweet child of mine" och "Jag ger dig min morgon". Klassiska vackra sånger.

Vårt hus är verkligen en av de vackraste jag vet.

Så många fina vänner på ett och samma ställe är en dröm.

Mamma och Viggo.

Min vackra storasyster Anna som mer och mer liknar en lillasyster.

Vackra pop-Mirja med sin sin spröda röst.

Fina storasyter Anki, kusin Björn i mitt hus som jag nyper mig i armen för att jag kan inte förstå att det är mitt.

Björns fina flickvän Mikaela.

Och när man har en långlång klänning får man hitta knep när man ska amma. Eller ta hjälp av en Funovits sjal (jag älskar den)


och här är Viggo med sina två gudfädrar och sin gudmor. Helt utvalda för sina speciella förmågor.

Mitt drömhus (hoppas det ska bli Jöggas drömhus också med tiden) har kakelugnar i varje rum, och vackra blommiga snirkliga tapetmönster. Höga trösklar och en doft som minner om svunna tider.

Så vi matchar in tycker jag.

Natten innan låg jag och Viggo och hostade ikapp med snuva och förkylning och jag tycker det syns på våra ögon.

Tjusiga ladies. Ursnygga Åsa från Fastighetsbyrån, och undersköna Pia från Vackra hem klädd i kjol från Ewa i Walla.

Viggo med sin mormor och sin farmor. 

och med sin gudfar Markus som faktiskt valt kepsen dagen till ära.


Efteråt gick vi hem till mitt föräldrahem och åt smörgåstårta och drack hallonsaft. 

och det var så roligt att få ta del av av en ny släkt. Dagens äldsta i mitten.

och dagens yngsta (förutom Viggo då)

och barn som busar i gräset.

och sexiga ungdomar som kramas.

och vi drack kaffe och åt tårta och njöt av värmen.

och jag och världens snällaste pappa som väldigt sällan hamnar på samma bild.

och väldigt ursnygga mamma.


och dopblommorna och syster Anna i det där köket som flödar av ljus.

och jag och världens bästa Tommy (som har en intressant kamera)

och Markus och en ros får avsluta denna perfekta Indiansommardag. Hade jag haft tid hade jag plåtat alla. En av de bästa dagarna i mitt liv.
Tack allesammans.

11 comments:

  1. wow! cool! häftigt! stööört vackert!!!
    ojojoj. vilken dag det verkar ha varit.
    så vacker du var! så vackra foton, så snygg familj då! och huset..
    ja, im speachless faktiskt..
    //johanna

    ReplyDelete
  2. Lotta Tväråna07 September, 2010

    Herregud Helena, så vackert det är.. Och jag bara älskar den där bilden på Anna i köket, jag vet inte varför, men den sätter sig i hela mitt huvud! Vad glad jag är att du har ett så vackert liv. :-) Ta hand om dig och de dina, kram!
    //Lotta

    ReplyDelete
  3. Vilken härlig dag ni verkar ha haft! Och du har en underbar förmåga att fånga allt i bild, som ger mig en känsla av att själv ha deltagit på på Viggos stora dag!

    Ha det nu så himla skönt, och njut av livet och ert drömhus!
    Kanske jag någongån kommer förbi på väg upp till Norge:)

    Stor kram från Gunn

    ReplyDelete
  4. Vacker klänning på en vacker tjej :-).....och du har dessutom två! Lyckliga du. Kul att den passade och att du blev nöjd.
    Mvh Liv

    ReplyDelete
  5. Åh, vad fint! Vilken solskensdag. Ni valde absolut den rätta platsen för dopet.
    Kram till den lilla familjen
    Anki

    ReplyDelete
  6. Åh vilket vackert dop till världens sötaste lilla släkting! För visst hänger vi väl ihop om än väldigt långt bort? Och det syns ju att pöjken har Söderholmska drag, vacker som få :O) Stora kramar till er från soliga södern! Pernilla

    ReplyDelete
  7. åh vad ni är snälla allihopa! Jag blir alldeles rörd!! Tack tack!°!

    ReplyDelete
  8. Hamnade på din blogg en dag när mitt slumpartade surfande ledde mig hit. Jag är en nordvärmlänning som har flyttat till stan, med en hemlig längtan tillbaka til mina rötter, en barnslig förtjusning i Odd Molly och har en son som är ganska exakt ett halvår äldre än din. Upptäckte att vi har samma ljusampel i mässing på väggen hemma som du har vid din kakelugn och 5 min efter att jag läst din blogg igår hittade jag en bild av dig på Fitt's and Companys blogg. Så kändes naturligt att lämna ett litet spår efter mig... Du inspirerar, kanske vi också vågar följa vår dröm!

    MVH

    Marie

    ReplyDelete
  9. Vilket stiligt par ni är! Och ett stort grattis till den lille gossen och drömhuset :)

    ReplyDelete
  10. Åh vad vackert! Vilka sammanträffande. Jag älskar era kommentarer här!!

    ReplyDelete
  11. Sköna Helena kan man säga;) Alltid lika vacker ! Å dessa ljuvliga klänningar ( som jag bara älskar men aldrig har råd med) gör dig bara finare:) Kram Linda (Ohlén)

    ReplyDelete

Tack för att du kommenterar. Jag läser allt.