04 January, 2010

Årskrönika 2009

The world according to Helena.
2009 var ett konstigt år. När vi satt på nyårsafton och sammanfattade våra år kunde jag konstatera att 2009 var för mig ett riktigt vuxenår. Ett år fullt av förpliktelser och odramatiska händelser, men när jag tittar tillbaka på årets bildhändelser är det ändå en hel del som hänt. Kanske är det bara jag som lugnat mig i mitt känslosvall och inte ser saker lika svart och vitt längre.
_________________________________________________________
I början av året dog min mormor. Det var en kall solig dag som begravningen ägde rum.
Vi läste dikter för mormor och mindes hennes svarvade midja, vippade kjolar och trollsagor. Att förlora någon som står så nära gör så fruktansvärt ont. Samtidigt fick mormor leva ett långt och händelserikt liv och vi ska alla en gång dö, även om min önskan är att vi alla skulle få bli hundra år. Mormor var en stark kvinna och jag vet att jag ärvt en hel massa envisa nordnorska gener fulla av fisk av henne.
______________________________________________________________
I februari fick jag äntligen åka öppet spår.
Det snöade konstant och det fanns varken fäste eller spår, men det spelade ingen roll. Jag hade så himla roligt och kände mig så grymt stark. Visserligen hade jag inte tränat så hårt som man egentligen ska göra inför en sådan prestation men med rätt teknik kommer man långt. En vecka efteråt köpte jag en vasaloppsbiljett för 2010 som pappa nu fick i julklapp av mig då höggravida kvinnor inte ska köra 9 mil på skidor. Istället får jag satsa på 2011.
______________________________________________________________
Årets varmaste natt upplevde jag och Jögga på vår månadslånga vistelse i Thailand i april. Vi hamnade i en sunkig smutsig bungalow på Koh Lipe och det fanns varken luft eller syre att tillgå. Helt ärligt trodde vi att vi skulle dö. Min kropp värkte av värmeutslag och skavsår och någon slags feber och myggbett, åh dessa myggor och åskan dundrade och vi var magsjuka och längtade bara hem. Givetvis gick det över.
Några veckor per år ska man alltid vara beachbabe och gå runt i bikini och solhatt och spela yatzi i solnedgång. Det är bra för själen. Man ska froda hippien inom sig och hångla järnet.
__________________________________________________________
Årets "Hangover"(med återkoppling till filmen) bjöd Anna-Lenas 30-årsfest på. Det var en fullständigt galen natt som ägde rum på en vägkrog i Gävle i maj. Jag tror att jag tyckte att det var så roligt därför att jag hade brudrna helt för mig själv på det där gamla galna sättet som vi brukade hänga förr. Dessutom hade jag laddat med lockar i håret och cancan-klänning och vem kan motstå att ha roligt i sådan utstyrsel?
______________________________________________________________
Årets finaste vänskap hade jag faktiskt med min kusin Markus. Vi kom varandra nära på ett sätt med långa samtal och intensivt arbete. Delad humor och fördjupande vänskap. Vi är så lika på något sätt, och han blir den lillebror jag inte haft. Han är så grymt snygg och jag presenterar honom för alla de vackraste singelkvinnorna jag vet, ändock är det ingen som duger.
Så är det när man väntar på den rätte.
________________________________________________________________
Årets farligaste porträtt får Ray stå för. Och med farligaste är jag ironisk och menar att han nog är den vänligaste människan jag någonsin mött. Han gav mig lite inblick i en värld som jag aldrig kommer tillhöra, en värld där man sätter stilen och det personliga uttrycket främst. Det intressanta med att få fotografera människor är att man får komma dem nära, man får se en liten skymt av deras själ utan att behöva stanna där för länge.
________________________________________________________________
Årets stöttepelare har jag varit åt min syster. Åh vad hon älskar mig, hon skulle kunna gå igenom eld och vatten för mig, och det skulle jag givetvis göra för henne också.
_____________________________________________________
Årets mest avslappnade resa gick till Österlen. Jag bara stack från mitt jobb när sommaren var som varmast och jag fick uppleva en magisk grönskande het tid och jag ville aldrig lämna stranden. Efteråt har jag fått lite skäll för att jag varit oansvarig mot mina medresenärer och jag lärde mig något av det där. Men har man bara 4 dagar blir de så viktiga och man blir självisk. Jag var iallafall lycklig och dagen jag kom hem från den här resan, den 29:e juni gjorde Jörgen mig gravid. På den 18:e dagen. Ni insatta vet vad jag pratar om.
__________________________________
Årets största, viktigaste och starkaste nyhet var när teststickorna som jag kissade på den 15:e juli hade positiva streck. En magisk varelse hade börjat växa i min mage. Jag åkte och köpte röda rosor för 800 kronor till Jörgen. Alla röda rosor som Gröna Rummet hade inne.
Finns det ord som räcker till? Att få ett kärleksbarn. En växande individ som har 50% av mig själv och 50% av den jag älskar? Att något säger till en att man nu faktiskt tillhör varandra för alltid. Sedan den där oron som kan vara så malande smärtsam. Oron som jag aldrig någonsin känt förut.
__________________________________________________________
Årets bästa tröjor. När isländska kronan var som lägst beställde jag tre isländska lammullströjor därifrån. Två till mig och en till Jögga. Vi använder dem jämt. På bilden är det dock inte Jögga jag har med mig utan underbara John. Han skulle behöva en tröja han också.
____________________________________________________________
Årets konsertupplevelse var U2 i Göteborg. Maffigt. Jag var betagen. Tack till Anna-Lenas mamma som suttit i telefon för att få biljetter och tack Anna-Lena för att jag fick följa med.
_______________________________________________________
Årets girltrip gick till Paris i september. Tre flickor på äventyr. 4 hela dagar med de finaste flickorna som finns i en av världens vackraste städer. Jag sörjde lite då jag inte fick dricka vin och bli rosig om kinderna som de, men istället använde jag rouge. Och på meritlistan kan jag lägga till att jag somnat inne på Notre Dame i rusningstid. Så är det att vara gravid. Kroppen bryr sig inte om att man är i Paris.
__________________________________________________________
Årets kärleksresa gick till Grekland. Jag sov mig igenom hela vindruvsskördens tid och Jögga samlade sovande bilder på mig med sin mobil. Han säger att han ska göra en bok. Vad jag kan erkänna är att jag inte är speciellt snygg när jag sover. Därför får ni inga bilder här.
___________________________________________________________
Årets flytt blev den från Skepparegatan. Min röriga härliga tvårumslägenhet som jag alltid klagade på i min systers hus som rymde både kontor, studio och gud vet allt byttes ut mot ett stort gammalt palats. Men är jag lyckligare för det? Nej, jag har bara lite mer utrymme.
Mitt hus som det såg ut för 110 år sedan. Maffigt va? Just nu sitter jag uppe i det högra fönstret och skriver.
_________________________________________
Årets jul var lika fin och galen som vanligt. Enda skillnaden är att jag har en bautastor mage och fortfarande 3 månader kvar innan jag ska föda.
_________________________________________
Årets kyla håller på här och nu.
Att bo i ett 140 år gammalt stenhus är inte att rekommendera när temperaturen sjunker under -25 grader varje natt. Läste senast idag att det kommer bli -44 grader nästa vecka. Jag lever i underställ och ylletröjor och fårskinnsplädar och min lille varelse i magen får väl aldrig se ljus då jag är så påpälsad. (Har nämligen läst att de kan se ljus och mörker redan i vecka 23) Avslutar här med en bild tagen alldeles nyss. Har hamnat i vecka 29 och har alltså 11 veckor kvar till planerad födsel.
Börjar känna det som att vi lever i Sibirien och jag tycker faktiskt om det. Det ger livet lite perspektiv.Igår åkte jag 7 km ospårad längdåkning och imorrn ska jag upp och göra milen osäker på Hovfjället.
Tack för 2009 och 2010 lovar jag blir ett år fyllt av kärlek, förståelse och empati. Tror det blir året då jag ska installera braskaminer i mitt hus.

4 comments:

  1. vilket underbart år du haft! o tre månader går fort! det ska bli spännande att följa dig. God fortsättning!

    ReplyDelete
  2. Klart bättre än svt:s nyårskrönika ...

    ReplyDelete
  3. Alltid lika roligt att se världen genom dig! All the best for 2010!
    Johanna

    ReplyDelete
  4. älskar att följa din livsbejakande blogg - du lever verkligen livet levande - allt gott till dig 2010!
    Birgitta

    ReplyDelete

Tack för att du kommenterar. Jag läser allt.