22 December, 2006

Shoppingtipset

Vill ni besöka nåt annorlunda? Ta en tripp tillbaka i historien och samtidigt framåt? Känna er sedda? Få ett minne för livet när ni handlar något eller bara köper ett frimärke? Svaret är JLT.

Det står för Jonsson, Leif och Tord. Två bröder. Den tredje mannen på bilden är deras högra hand. Jag har dock en gång fått träffa deras tredje riktige bror som gjorde intryck på mig genom att vara sann gentleman. JLT är ett charmigt, romantiskt gult hus och själva butiken är på 8 kvadrat och där inne kan man göra allt som går att göra i en butik och köpa allt som finns att köpa. I deras sortiment kan man hitta:

  1. likörer, fina årgångsviner och vodka (de kan ju faktiskt kalla sig för vinimportörer då de har Systemutlämning)
  2. böcker, både pocket och inbundna (ibland har de Bengt Berg på poesibesök)
  3. Cd-skivor (de följer topplistan men har också gamla godingar. Jag har hittat bra country. Tord fick mig att köpa Patsy Cline)
  4. DVD-filmer
  5. pennor (sortimentet är waowwaowwaow för en skribent som mig)
  6. almanackor
  7. kaffe
  8. kameror
  9. papper
  10. frimärken
  11. fotoalbum + en massa annat som jag nog missat.

Förutom detta tillstår de även service såsom:

  1. Fotografiatelje (Tord är en baddare på porträtt)
  2. Svenska spel
  3. Cirkelträning (torsdagar 18.00)
  4. Kafé (de serverar gott kaffe)
  5. Post

Och allt detta på knappat 8 kvadratmeter. Detta är en gåta för mig och hela JLT en saga som jag skulle kunna göra en film om.

JLT är definitivt värd ett besök för den hungrige strebern som vill komma bort från massiva varuhus och mötas av sann, genuin servicevärme.

JLT hittar ni på Klarälvsvägen 11, Ekshärad.

Bilden är den enda på hela bloggen som inte är taget av mig utan av Jögga.

2 comments:

  1. JLT= Jonsson Leif å Thord enkelt men genialiskt.

    ReplyDelete
  2. Anonymous07 June, 2007

    Fiel och Drot. Var är Naffats Greböjs?

    ReplyDelete

Tack för att du kommenterar. Jag läser allt.