20 June, 2010

Bröllopsyra

Ett tag trodde jag att jag var antiroyalist för jag höll på att spy på kungahuset och bröllopet, tidningarnas specialsidor, "bara 342 dagar kvar", tv's alla dokumentärer osv. Min tanke var att alla kan vara prinsar och prinsessor och vara klädda i tjusiga klänningar med kristallliv och äta champagnetårtor, inte bara de med blått blod. Men nu har jag suttit bänkad framför tvn sen kl 15.30 med prinsesstårta och tårar i ögonen och njutit av denna pampiga historiska händelse som ägt rum under en blå himmel när sverige är som vackrast, och det slår mig att om något så enkelt som en kärlekshistoria kan få så här stor medial uppmärksamhet, ja då är det kärlek och dess symboler som världen behöver. Så somnar jag med ett royalistiskt leende på läpparna och tänker att monarki ändå kanske är lite häftigt. Vilken saga vi just fått bevittna. Århundradets bröllop. Och vilken bröllopsvåg som kommer skölja över Sverige. Fest för kärlekens skull. Det är ju det jag alltid jobbat för. -- Postat från min telefon

2 comments:

  1. jag håller med dig, inte innan men kanske nu.

    jag ville se och jag såg tillsammans med mina bästa vänner. vi har gjort snittar och drack skumpa in i sena timman. tårar kom och gick liksom våra sambos. det var en underbar dag och jag är glad över att jag gjorde något av den.

    dagen efter var några andra vänner och jag och åt frukost på grand hotel. vi såg de flesta kungligheter där de satt vid borden bredvid och åt sin frukost precis som oss. vi blev alla lite tagna, vi var ju där av helt andra anledningar men kunde inte slita oss.

    underbart!

    ReplyDelete
  2. Åh fantastiskt!! Vilken upplevelse. jag vill också ät frukost på grand hotel brevid kungligheter! Lyckost!!

    ReplyDelete

Tack för att du kommenterar. Jag läser allt.