05 December, 2009

Grevinnan på slottet

Grevinnan på slottet, det är jag det. Låt mig presentera Gården Kajshea, som ligger på gamla Kajshea i Torsby.
Väldigt centralt men ändå precis i utkanten av samhället. Det var verkligen inget hus som jag tänkt mig men ibland spelar ödet en lott och slumpen för samman människor som gör affärer, så det blev en 1800-tals pampig herrgårdsliknande byggnad för mig. Vad vill ödet egentligen tala om för mig?
"Slottet" är byggt 1871 som Torsbys första sjukhem. Det är tjusigt värre, 360 kvadratmeter stort och grundligt renoverat år 2000 och fram till idag. 3-4 meter i takhöjd. Bergvärme insatt för 1,5 år sedan. Allt är så tipptopp så jag behöver inte ens tapetsera om.
Nu undrar ni förstås hur jag kan ha råd att köpa ett litet slott, men eftersom jag är en ekonomisk tjej har jag tänkt på allt. Huset inrymmer nämligen tre lägenheter så jag har en inkomst på det. En fyra och en tvåa på bottenplan som är mycket tjusiga med fyra meters takhöjd och fönster ända upp i taket. Just nu hyrs de ut till två sköna och ordentliga ungkarlar i sina bästa år, man kan säga att jag fick två trevliga ungkarlar på köpet och båda har lovat mig att köra mig i ilfart till BB ifall att Jögga skulle vara på jobbet.
På övervåningen bor alltså jag på ca 180 kvadrat. Jag har alltså blivit hyresfastighetsägare. En del har höjt ett varnande finger därför att jag inte riktigt har koll på toalettstopp och snöröjning, men jag har inte varit rädd för att lära mig och med tanke på att vi redan har ca 45 toaletter på campingen så kanske 5 toaletter till inte skadar. Dessutom har syrran också ett hyreshus så vi har stort stöd hos varann.
Man måste iallafall prova olika saker i livet för det är först när man fått en erfarenhet om något som man kan uttala sig om det. Det är min filosofi, att säga "been there, done that". Ni fattar.
Ni är välkomna hem till mig precis när ni vill. Jag har flera gästrum och ett härligt fotorum. Dessutom lovar jag roliga fester med mycket champagne och trocadero, men först ska jag bara jäsa magen lite till.

8 comments:

  1. Wow, vilket hus! Jag håller fullständigt med dig, man måste prova.

    ReplyDelete
  2. Oj så spännande. Jag tycker om gigantiska hus med högt i tak. Jag hoppas verkligen att jag har möjlighet att komma förbi någon gång snart. Dessutom är jag nyfiken på din mage. Jag vill se (bilder duger.. ;) den jag antar är världens vackraste och gnistrande blivande mamma!

    ReplyDelete
  3. Åh vad fint! Det passar dig perfekt - ett boende med klass. Men saknar du inte Skepparegatan lite ändå ;)

    Kram och hälsa maggen.

    ReplyDelete
  4. åh så vackert, det är precis så där man ska bo om man ska bo på landet.

    du, hur blev det med efternamnet?

    ReplyDelete
  5. Hoppsan, inte illa alls! Stort grattis till köpet!

    ReplyDelete
  6. Men hallo, Helena!
    Vilket fint hus!!! Där tror jag ni kommer att trivas alldeles ypperligt. Superfin lampa du hittade också.
    Kram Pia

    ReplyDelete
  7. Jag hoppas få komma på besök när jag kommer hem från bergen ibland. Sprang mycket i ditt hus under 90-talet och älskade det. Alla rum, alla vrår, takhöjden. Jag kände det nästan lika väl som mina hemliga lekplatser i mina föräldrars uthus. När det såldes och renoverades drömde jag själv om att bo där en vacker dag. Jag har hittat en ny hemstad nu och du har hittat huset, så jag får nöja mig med visiter.

    ReplyDelete
  8. Pernilla kusin29 December, 2009

    Oj! Vilket otroligt fint hus! Har tänkt oss en sväng söderut nån helg snart så då hoppas jag vi kan komma förbi! Lycka till med all inredning och pysslande så länge! Kram kram till dig, Jögga å magen :O)

    ReplyDelete

Tack för att du kommenterar. Jag läser allt.