24 January, 2009

Nu sitter jag här och gråter över mitt försvunna hår

Jag känner mig verkligen kränkt och överkörd.
Varje frisörs våta dröm är att få sätta saxen i mitt svarta långa hår. Jag är helt berömd för att mitt hår är så tjockt. Typ flera kg tungt. Mörkt. Kvalitetshår. starkt. Tjockt. Tar flera timmar att bara föna det.
Det är väldigt sällan som jag klipper mig men ibland så gör jag det. Förr om åren bytte jag frisyr hela tiden, kolla in mitt gamla inlägg här. Väldigt roligt.
Men de senaste åren har jag fått för mig att spara ut och använda håret i roliga uppsättningar. Kanske få spara det och ha det långt till mitt eget bröllop (inte för att jag ska gifta mig men ändå)
Jag älskar mina höga frisörer men knutar och flätor och så fort jag får chansen till det sätter jag blommor i håret.
För flera månader sedan frågade en av mina frisörer om jag ville sitta modell på en kurs. Alltså, frisören får göra vad han vill och jag blir både klippt och färgad helt gratis. Av olika anledningar har jag varit tvungen att ställa in flera av mina senaste bokade klippningar så jag kände att det här fick jag nog inte missa av ren respekt även om jag hade ångrat mig lite. Mycket riktigt.
I morse infann jag mig på plats, frisördeltagarna stod runt mig och den danska frisörkursledaren tittade på mig och  jag vet inte riktigt hur det gick till men utan att jag visste ordet hade jag gett honom helt fria händer. Jag kände att jag ville lita på honom och det var bättre att han, professionell frisör fick ta beslutet om vad som skulle hända med mitt hår.
Han satte saxen i mitt hår, "vipps vopp, oj vilket tjockt fint hår du har...vipps vopps...åh vad vackert ditt hår är...vipps vopps....det är så tjockt...." för varje gång han berömde min hårkvalité så flög mina lockar längre och längre bort. Håret blev kortare och kortare och det verkade som att ju bättre kvalité han tyckte att mitt hår hade, desto mer ville han klippa bort det.  
Kanske fick han en släng av avundsjuka då han inte hade något hår själv. Han klippte liksom av allt mitt underhår men jag litade på honom. Eftersom han tyckte att mitt hår var så tjockt så trodde jag ju att han skulle använda sig av det.
Tillslut, efter 2 1/2 timme hade han klippt en riktig klassisk bob med några hårsvansar som hängde ner. 
En annan kille som var där färgade mitt hår i tre olika nyanser. 
På bilden här ser ni att jag ser ut som en pojke.....till liksom ingen nytta.
Varenda frisör därinne berömde mitt frisyr och tyckte att det var så fantastiskt fint och det tyckte jag också......ända tills jag kom hem och insåg att han hade faktiskt klippt ner allt mitt underhår till 1 cm längd. Till liksom ingen nytta eftersom det ändå inte syns. Typ "undercut". Tar man upp håret ser det ut som om jag haft tuppkam som är på utväxt. Detta betyder att jag inte kan ha mitt hår uppsatt på säkert ett år!!! Jag som är håruppsättningarnas drottning.
Jag funderade aldrig på det när jag ännu var där, det var när jag kom hem och försökte göra det på mitt sätt som jag begrepp att en stor del av min karaktär hade klippts bort. Håret kändes tunt och glest och ojämnt.
Jag hade låtit någon annan ta en beslut som jag egentligen inte gick med på.
Det var klassiskt grupptryck. Jag kände mig utnyttjad för att frisören ville visa ett nytt sätt att klippa på utan att bry sig om vem det var på.Han strålade när han fick fria händer. Men frisyren var inte jag. Mitt långa hår hade hänsynslöst kapats av. Han sket fullständigt i vem jag var eller vad jag hade för relation till mitt hår.
Antagligen har jag aldrig haft en så "professionell" frisyr i hela mitt liv. Felet är bara att det inte passar mig just nu. Jag vill vara romantisk och blommig, inte fräck och punkaktig. Det har jag redan varit.
Jag önskar att jag vaknar upp i morgon och att det visar sig att det bara är en dröm. Att mina långa, tjocka, svarta hårlängder är tillbaka. Att de inte är 1 cm korta. Att jag slipper se ut som en kulturtant.
Jag lärde mig verkligen en läxa. Jag är inte längre redo att låta andra ta beslut för mig, jag tänker inte bli överkörd och jag tänker inte sitta hårmodell igen.

13 comments:

  1. vänstra sida ser ju iallafall ut att funka rent spontant, blir nog lättare att se rakt framifrån för att göra en objektiv bedömning

    ReplyDelete
  2. Lite ord på vägen tror faktiskt att du blir nöjd med frisyren när vänjt dig några dagar för tänk på att det är inte håret som gör människa, det är utstrålningen och personligheten

    Kram Anki H

    ReplyDelete
  3. Du föresten glömdje ju skriva att jag tycker det ser bra ut men vill gärna se framifrån

    A

    ReplyDelete
  4. Haha. va synd. Men jag tycker du blev jättefin, som tidigare talare sagt "du vänjer dig", och du ska se att det funkar med romantik och blommor till/i/med den där frisyren också.

    ReplyDelete
  5. usch, håret känns ju så viktigt att det blir rätt. Jag har låtit frisören "sätta saxen i det" många gånger, men ofta ångrat det sen. särskilt när jag inte riktigt litat på frisören. tröst till trots är att det faktiskt växer ut igen. tips, tvätta håret, så känns det oftast lite bättre sen

    ReplyDelete
  6. Looking Fab! Men förstår dina sårade känslor..
    Skickar en uppmuntrande tanke.
    Jag har varit med om något liknade en gång, och känner igen känslan.
    Även om det är en klen tröst så växer det ut...

    ReplyDelete
  7. Förstår din smärta, men tänk så här - håret växer fortare på sommaren och snart är det vår! :)

    ReplyDelete
  8. Misströsta inte! Eftersom ditt hår är så tjockt så kan du ha lite av överhåret uppsatt, där har du ju lite längd kvar åxå, så kan du låta lite slingor hänga ner det tror jag kan bli snyggt! När man kipper håret sådär kort så växer det enormt fort, du kommer se skillnad på bara ett par veckor. Kram!

    ReplyDelete
  9. Jag förstår precis hur du har det. Men ful är du ABSOLUT inte.

    ReplyDelete
  10. Jag ville bara säga att jag tycker du ser jättesnygg ut, i håret. Men det hjälper ju knappast dig nu..
    Förstår hur det måste kännas, och att inga ord i världen hjälper för tillfället.
    En klen tröst, men det växer snart ut igen... Tycker det ser jättebra ut som sagt, men sen är jag ju lite galen å punkig oxå...

    Hoppas du kommer på bättre tankar snart.
    Kram Ida

    ReplyDelete
  11. Tack ni fina!!!! efter 5 dagar kan jag säga "jag överlever".

    ReplyDelete
  12. Hej gumman! jag tycker att du är ursnygg i ditt hår gumman!
    Puss!

    ReplyDelete
  13. Vi tycker att du är jätte snygg i din nya frisyr =D
    Du ser cooool ut!

    Anna & Ulrika i Oleby

    ReplyDelete

Tack för att du kommenterar. Jag läser allt.