09 March, 2007

Bildbyråplaner

Mycket av mitt jobb går ut på att leta i mina arkiv efter bilder som kan passa i olika reklam och informations-sammanhang.
Förut har jag alltid betraktat mina gamla bilder som "gamla" och uttjänta. Jag har velat gräva ner dem i en låda och inte behöva arbeta med dem igen, men nu har jag förstått att mitt väldiga arkiv av bilder är en riktig skatt för bildletare.
Jag har ju gjort så mycket. Och fotograferat nästan allt.
Jag vågar inte tänka på hur många bilder som existerar i mitt arkiv mer än att det måste vara uppemot ett tusental inräknat mina oscannade analoga.
Jag skulle vilja organisera upp dem i ett bra system. Eventuellt ha som en egen massiv bildbyrå där reklambyråer och andra bildköpare kan gå in och söka på bilder och leta upp det som passar dem.
Jag undrar hur stor hemsida det eventuellt skulle bli och hur mycket det skulle kosta att bygga en sådan.
Oj, plötsligt är jag inte längre enbart fotograf utan även bildbyråinnehavare. Tja, varför inte. Entusiasmen är mitt riktmärke har jag fått för mig, men sen gäller det att gå hela vägen ut. Där skulle jag behöva en assistent eller kollega som kan hjälpa mig gå hela vägen ut. För där är jag så svag.

4 comments:

  1. Men du... det var en kanonidé! Varför inte göra det med ett gäng fotografer? 10-20 fotografer samlar sina bilder på en fin databasstyrd hemsida. då kan man hjälpas åt och styra upp det hele. Jag kan ju hjälpa till o skapa webbsajten och även bidra med en del bilder. Det kan bli hur bra som helst... vad sägs?

    ReplyDelete
  2. Va roligt SCHMUNK! Jag har svarat på din sida!

    ReplyDelete
  3. Det klart att du skall satsa på en bildbyrå av alla dina bilder. Har ingen erfarenhet av fotografering men detta verkar mera handla om nätverksskapande kring ideer & intensioner samt att sätta ramar och strukturera upp vad du vill.
    ...Kan något om det, samt skidåkning och tester...

    ReplyDelete
  4. Hello anonymous!Du låter som du har koll på detta. Du har nog helt rätt.
    Jag hade aldrig tänkt på en blogg som en professionell plattform, men jag har fått så mycket feedback iochmed bloggen så nu kan jag inte sluta. Men jag behöver definitivt ett annat sätt att visa upp bilderna på.

    ReplyDelete

Tack för att du kommenterar. Jag läser allt.