31 January, 2007

Värmlands vackraste restaurangkök

Jag lär mig kakla. Inte för att jag går någon kurs eller för att jag hemskt gärna vill lära mig kakla utan jag hänger med Kenneth kaklare för att vara säker på att han gör rätt.

Han kaklar nämligen mitt kök. Egentligen inte mitt kök utan Fröknarna Fräs kök, Torsby Campings nya restaurangkök. Strandcaféts nya kök. (Som indirekt är mitt efter som jag är den Fröken Fräs)

Jag nyper mig i armen för att fatta att det är sant, att vi har fått en utbyggnad på 50 kvadratmeter. Skulle inte restaurangen sitta ihop med campingen skulle det egentligen inte vara värt att lägga ut 1 miljon kronor på en restaurangbyggnad, men allting sitter ihop, och för att kuna tillgodose de önskningar som ställs mot oss måste detta göras.

Så, jag lär mig kakla. Jag bestämmer vart kaklet ska sitta vilket i sig är en svår uppgift. Ett restaurangkök är inget man bor i så det kan lattjas till och vara inspirerande, samtidigt är det något man ska kunna jobba i. Det ska vara billigt, lättstädat och enkelt.

Som tur är har Torsby Camping nu sammanlagt kaklat 22 badrum, många duschrum, flera toaletter och väldigt många kök sedan 1992, vilket pekar på att vi sammanlagt hade 35 kvadratmeter kakel av olika sorter sparade i ett förrådsutrymme. Allt kakel var inte vackert, det går mode även i det, men en hel del var roligt och väldigt användbart. Så, jag har recyklat, använt överblivet kakel för att spara på pengar och tänka resurssnålt. Dessutom har jag varit och norpat överblivet kakel från min svåger....och det kaklet var väldigt dyrt och exklusivt vilket ger hela köket en känsla av kvalité men även historia. Varje kakelplatta pratar ett eget språk och har en historia och något att berätta. Som handplockad, ditsätt av en anledning.
Dessa kakelplattor kommer att se fantastiska matkreationer bäras ut.
Så när jag inte håller på med fotografi eller är ute och åker skidor så är jag alltså och arbetar på Torsby Camping i och med vad som kommer att bli värmlands vackraste restaurang-kök och bar. Jag är så priviligerad. Jag har världens bästa och mest variationsrika liv och arbete.

Diskrummet+ ren diskområde
Diskrummet

2 comments:

  1. Det verkar bli fint, ert nya kök!

    Hoppas du hade möjlighet att gå på bion igår. Den var lovely med alla tyger, skor, kakor och historien på ett mjukare sätt än vi fått lära i skolan.

    ReplyDelete
  2. Ja, jag hann, den var alldeles underbar!!! Inte så stor skillnad på en tonåring av idag.

    ReplyDelete

Tack för att du kommenterar. Jag läser allt.